klocki hamulcowe brembo
Mk F3 [Francja] - Pancerni.net Mk F3 [Francja] - Pancerni.net
Pancerni.net
środa, 26 lipiec 2017
Mk F3 [Francja] PDF E-mail
Image155 mm armata samobieżna konstrukcji francuskiej, opracowana na początku lat pięćdziesiątych przez trzy firmy: Atelier de Construction de Tarbes (ATS) - część artyleryjska, Atelier de Construction Roanne (ARE) - podwozie, oraz Etablissement d'Etudes et de Fabrications d'Armement de Bourges (EFAB) - integracja części artyleryjskiej z podwoziem. Ponieważ firma ARE zajmowała się produkcją czołgu AMX-30, który dla sił zbrojnych Francji był wyrobem priorytetowym, produkcję rodziny czołgów AMX-13 oraz działa Mk F3 przekazano do zakładów Mecanique Creusot-Loire, które obecnie wchodzą w skład koncernu Giat Industries. Armatę wprowadzono do uzbrojenia armii francuskiej w połowie lat pięćdziesiątych pod nazwą Canon de 155 mm Mle F3 Automoteur (Ca-155-F3-Am). Dotychczas wyprodukowano ponad 600 armat, które są eksploatowane przez Francję (około 220 sztuk), a także w większych ilościach m.in. w: Maroku, Kuwejcie, Katarze, Sudanie, Wenezueli, Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Argentynie. Obecnie Mk F3 jest zastępowana w armii francuskiej 155 mm armatohaubicą samobieżną GCT.

Mk F3 to działo typu odkrytego, zbudowane na podwoziu czołgu AMX-13. Kadłub spawany zawiera z przodu przedział kierowania (po lewej stronie) i silnikowy (po prawej stronie), natomiast z tyłu - część artyleryjską. Przód kadłuba ukształtowano tak, aby podczas pokonywania przeszkód wodnych po dnie spełniał funkcję falochronu, chroniąc peryskopy i silnik przed zalaniem. Przedział kierowania wyposażono w jednoczęściowy właz oraz trzy peryskopy, umieszczone z przodu przed włazem, przy czym środkowy peryskop może być wymieniony na noktowizor. Stanowisko dowódcy działa usytuowano za siedziskiem kierowcy i wyposażono również w trzy peryskopy.
Działo ma lufę długości 33 kalibrów (z przewodem bruzdowanym), zakończoną dwukomorowym hamulcem wylotowym (taki sam zastosowano w późniejszych armatohaubicach: samobieżnej GCT i ciągnionej TR), zamek śrubowy, oporopowrotnik hydropneumatyczny i kołyskę typu korytkowego. Z lewej strony armaty usytuowano regulator długości odrzutu, Mk F3 na stanowisku ogniowymzmniejszający drogę odrzutu zespołu odrzutowego wraz ze wzrostem kąta podniesienia lufy. Do obu stron kołyski (symetrycznie względem lufy) zamontowano dwa odciążacze pneumatyczne typu ciągnącego. Podczas jazdy lufa armaty jest obrócona o 8° w prawo od osi wzdłużnej pojazdu i blokowana ryglem.

Mk F3 wyposażono w kątomierz działowy APX L877G i celownik optyczny APX M321 (oba o 4-krotnym powiększeniu), przy czym ostatni wykorzystuje się podczas prowadzenia ognia bezpośredniego. Naprowadzanie działa w płaszczyźnie pionowej i poziomej odbywa się za pomocą napędów ręcznych, których pokrętła znajdują się po lewej stronie działa, na łożu górnym.
ImagePojazd jest napędzany sześciocylindrowym turbodieselem: amerykańskim Detroit Diesel 6V-53T (o mocy 206 kW przy 2800 obr./min) lub francuskim Baudouin 6F 11 SRY (o mocy 206 kW przy 3200 obr./min), natomiast pierwsze wozy miały ośmiocylindrowy silnik benzynowy Sofam Model 8Gxb (o mocy 184 kW przy 3200 obr./min). Układ napędowy zawiera m.in. pięciobiegową skrzynię przekładniową (5 biegów do przodu i 1 do tyłu) lub trzybiegową skrzynię automatyczną (3 biegi do przodu i 1 do tyłu).
Zawieszenie Mk F3 (na wałkach skrętnych) składa się z: pięciu kół jezdnych, koła napędowego (z przodu) i trzech rolek podtrzymujących z każdej strony. Pierwsze i ostatnie koła mają amortyzatory hydrauliczne, piąte zaś spełniają również rolę kół napinających. Po każdej stronie kadłuba rozmieszczono skrzynki na wyposażenie. W tylnej części podwozia, po obu jego stronach, znajdują się nieznacznie odchylające się na zewnątrz od osi kadłuba dwa opuszczane ręcznie lemiesze, zwiększające stateczność armaty podczas strzelania. Działo standardowo wyposażono w stalowe gąsienice, do których w razie potrzeby można przykręcić gumowe poduszki (jest to warunek konieczny do dopuszczenia armaty do ruchu po drogach publicznych m.in. w krajach Unii Europejskiej).

Etatowa obsługa armaty Mk F3 składa się z 10 żołnierzy, przy czym tylko 2 z nich jest przewożonych na dziale. Pozostałą część obsługi przewozi samochód ciężarowy lub transporter opancerzony AMX VCI, który zabiera ponadto 25 pocisków, zapalników i ładunków miotających.


Google Ads
Wiadomości Wprost
Tani hosting
Profesjonalny hosting
Serwery dedykowane
Servery VPS
Tani hosting www

Google PageRank™

© 2008 Zechmann for Pancerni.net. All rights reserved.