klocki hamulcowe brembo
BRM-1K [ZSRR] - Pancerni.net BRM-1K [ZSRR] - Pancerni.net
Pancerni.net
wtorek, 28 marzec 2017
BRM-1K [ZSRR] PDF E-mail
ImagePrace nad nowym pojazdem rozpoznawczym rozpoczęto w KB CzTZ na przełomie lat 60 i 70., potem przekazano je do kierowanego przez Błagonrawowa KB Kurgańskich Zakładów Mechanicznych (KMZ), gdzie produkowane były BMP-1. Ich efektem był bojowy wóz rozpoznawczy oznaczony BRM-1 (bojewaja razwiedywatielnaja maszina), wprowadzony w ograniczonej liczbie do wojsk na początku lat 70. Od BMP-1 pojazd odróżniał się na pierwszy rzut oka znacznie większą, dwuosobową wieżą, której oś obrotu przesunięta była ku tyłowi, a także mniejszą ilością otworów strzelniczych w przedziale desantu W nowej wieży zachowano pod stawowe uzbrojenie BMP-l - armatę 2A28 Grom kalibru 73 mm, sprzężoną z km PKT kalibru 7,62 mm, zlikwidowano za tu - przynajmniej na większości wozów - wyrzutnię ppk Malutku Oprócz działonowego w wieży znalazło się także miejsce dla dowódcy wozu, który obsługiwał przyrząd obserwacyjny z dalmierzem laserowym DKRM- I, dotychczasowe stanowisko dowódcy (za kierowcą) zajął operator aparatury nawigacyjnej TNA-l, w znacznie zredukowanym przedziale desantowym znalazły się miejsca dla dwóch zwiadowców. Załoga BRM-l składała się z sześciu osób.

BRM-1 otrzymał także wzbogacone wyposażenie radiowe - oprócz standardowej radiostacji R-123M zamontowano w nim radiostację krótkofalową R-130 i przewidziano zabieranie przenośnej UKF R-148.

BRM-l nie był produkowane w dużych ilościach, można określić go jako wariant przejściowy bojowego wozu rozpoznawczego, który pozostawał w służbie do chwili wprowadzenia do linii doskonalszego lob docelowego wariantu, wyposażonego w środki obserwacji umożliwiające wykrywanie celu spoza zasięgu wzroku obserwatorów Takim wozem stał się BRM-1K (K od komandirskaja, spotyka się też określenie K od kawalerijskaja) opracowany jako Obiekt 676 przez KB KM Z i przyjęty do uzbrojenia w 1972 r. (produkcję seryjną rozpoczęto w 1973 r.) Jego oznaczenie może sugerować, że pierwotnie stać się miał on wozem dowodzenia pododdziałów (plutonów) BWR i być może poczatkowo właśnie w takiej roli występował. potem BRM-l wycofano do szkół łob poddano przebodowie i BRM-lK stał się jedynym w swej klasie pojazdem Armii Sowieckiej i państw UW.

Główną innowacją w stosunku do BRM-l było wprowadzenie do wyposażenia stacji radiolokacyjnej rozpoznania pola wałki PSNR-5K, którą umieszczono w tylnej części wieży W pozycji roboczej jest ona wysuwana przez doży właz z tyłu wieży, zamykany jednoczęściową, owalną klapą Stacja ta może zostać zdemontowana z pojazd o i wykorzystana w wariancie wynoś n y m Poza tym wyposażenie rozpoznawcze odpowiadało pierwszemu wariantowi Zubożono za tu zestaw uzbrojenia zmniejszono zapas amunicji do armaty, a żaden BRM-1K nie ma wyrzutni ppk 9MI4M.

Wozy rozpoznawcze BRM-1K były produkowane do końca lat 80., kiedy zaplanowano ich stopniowe zastępowanie przez nowe BRM-3K Ryś na bazie BMP-3. Niemniej do dziś stanowią one, obok BRDM-2, główne wyposażenie pododdziałów rozpoznawczych Armii Federacji Rosyjskiej i państw postsowieckich. jako że produkcja Rysia jest śladowa Całkowitą produkcję BRM-1/1K można ocenić na ok. 2000 sztuk, a więc nieporównywalnie mniejszą niż PT-76 (ok.12000 szt), z pewnością limitowały ją nie tyle mniejsze potrzeby, a niewielka produkcja i wysoki koszt specjalistyczne go wyposażenia W 1990 r. ZSRS wykazywał w ramach układu o redukcji sił konwencjonalnych w Europie (C FE) posiadanie 1363 BRM-1K, w 1997 r Rosja posiadała ich w Europie 575 sztuk, Ukraina - 458, zaś Białoruś- 161

Konstrukcja i wyposażenie BRM-1K (wóz Późnych serii)
BRM-1 K (w Polsce noszący oznaczenie BWR-ID) jest uzbrojonym, opancerzonym, pływającym, gąsienicowym wozem bojowym wyposażonym w specjalne środki do prowadzenia rozpoznania. Kadłub BRM-1K podzielony jest na cztery przedziały: napędowy, kierowania, bojowy i tylny.

Załogę tworzy sześciu żołnierzy: dowódca, działonowy, kierowca, operator aparatury nawigacyjnej, zwiadowca-saper i zwiadowca-chemik. Dowódca i działonowy zajmują miejsca obok siebie w wieży, kierowca i operator aparatury nawigacyjnej w przedziale kierowania (jeden za drugim), natomiast pozostali członkowie załogi w przedziale tylnym: zwiadowca-saper po lewej, a zwiadowca-chemik po prawej stronie.

Kadłub BRM-1K to sztywna skrzynia zespawana z blach pancernych o grubości od 6 do 26 mm. Jego część przednia składa się z dwóch pochylonych płyt pancernych: górnej i dolnej, a także z odchylanej żebrowanej płyty ze stopu aluminium, która zapewnia swobodny dostęp do mechanizmów zespołu napędowego. Boki kadłuba składają się ze spawanych, stalowych płyt pancernych- W górnych płytach bocznych w tylnej części kadłuba znajdują się 2 otwory strzelnicze dla kbk zamykane pokrywami pancernymi. Ono kadłuba wykonane jest ze stali stopowej. Odpowiednią sztywność płyt uzyskano poprzez zastosowanie poprzecznych belek rurowych, w których mieszczą się wałki skrętne kół nośnych. Strop kadłuba składa się z płyt pancernych, których sztywność zapewniają podłużne i poprzeczne belki wraz z podporami. Dno kadłuba przyspawana jest płyta oporowa pod wieżę oraz zamontowane są włazy kierowcy i zwiadowcy-nawigatora (z przodu po lewej stronie) i 2 zwiadowców (z tyłu). W płycie tylnej zamontowano dwoje drzwi ze stali pancernej, będące zarazem zbiornikami paliwa. W lewych drzwiach znajduje się strzelnica dla kbk. Kadłub zapewnia ochronę przed pociskami broni strzeleckiej i odłamkami pocisków artyleryjskich, a od czoła przed pełnokalibrowymi, przeciwpancernymi pociskami kalibru do 25 mm.

Przedział kierowania znajduje się z przodu po lewej stronie pojazdu. Mieści on siedziska kierowcy i zwiadowcy-nawigatora, mechanizmy kierowania wozem, tablicę rozdzielczą oraz elementy aparatury nawigacyjnej Kwadrat-l. Przedział napędowy znajduje się z przodu po prawej stronie pojazdu.

Przedział bojowy znajduje się w środkowej części pojazdu, a jego głównym elementem jest zespawana z płyt pancernych wieża. Przedział tylny mieści siedziska zwiadowcy-chemika (z prawej strony) i zwiadowcy-sapera (z lewej strony), zespół prądotwórczy, baterie akumulatorów oraz zbiorniki paliwa.



Google Ads
Wiadomości Wprost
Tani hosting
Profesjonalny hosting
Serwery dedykowane
Servery VPS
Tani hosting www

Google PageRank™

© 2008 Zechmann for Pancerni.net. All rights reserved.