klocki hamulcowe brembo
Centauro [Włochy] - Pancerni.net Centauro [Włochy] - Pancerni.net
Pancerni.net
wtorek, 28 marzec 2017
Centauro [Włochy] PDF E-mail
ImageRodzina włoskich kołowych wozów bojowych, w skład której wchodzą: niszczyciel czołgów B-1, bojowy wóz piechoty i wóz rozpoznawczy.
Pierwszy pojazd wykonano w styczniu 1987 roku. Do 1989 roku wyprodukowano i przetestowano dziewięć prototypów oraz kompletny kadłub, który poddano testom odpornościowym, a w 1991 roku przystąpiono do produkcji seryjnej wozu.
Armia włoska początkowo zamówiła 450 niszczycieli czołgów, ostatecznie jednak ich liczbę zredukowano do 400. Centauro brały udział w kilkumiesięcznej operacji "Przywrócić nadzieję" prowadzonej w Somalii, gdzie pokonały ponad 8 000 km, otrzymując bardzo pozytywne opinie. Centauro ma trzy główne przedziały: kierowania i napędowy - z przodu oraz bojowy - z tyłu.
Załoga pojazdu składa się z 4 żołnierzy: dowódcy, działonowego, ładowniczego i kierowcy.
Uzbrojenie podstawowe Centauro B-1 stanowi 105 mm armata z lufą samowzmocnioną (z przewodem bruzdowanym), zaprojektowana i produkowana we Włoszech.
Wyposażono ją w hamulec wylotowy, przedmuchiwacz i osłonę termoizolacyjną.
Lufa, o żywotności około 400 strzałów, ma długość 52 kalibry, dlatego jest często oznaczana - 105/52.
Armata jest naprowadzana w obu płaszczyznach za pomocą układów elektrohydraulicznych, a w przypadku ich awarii wykorzystuje się ręczne układy naprowadzania.
Centauro ma układ stabilizacji oraz system kierowania ogniem TURMS (produkcji Officine Galileo), zawierający m.in.: stabilizowany panoramiczny dzienny celownik dowódcy, stabilizowany dzienno-nocny celownik działonowego, dalmierz laserowy, cyfrowy przelicznik balistyczny SEPA, układ zgrywania osi optycznej celownika z osią armaty.
Z armaty można prowadzić ogień m.in. nabojami przeciwpancernymi z pociskiem podkalibrowym stabilizowanym brzechwowo z oddzielającym się sabotem (APFSDS). Pojazd przewozi 40 nabojów armatnich, z czego 14 - w niszy wieży, a 26 - w tylnej części kadłuba.
Sprzężony 7,62 mm karabin maszynowy MG42/59 (z 4000 nabojami) znajduje się po lewej stronie armaty. Na wsporniku nad włazem dowódcy może być zamontowany dodatkowy karabin maszynowy do obrony przeciwlotniczej. Po obu stronach wieży zainstalowano czterolufowe wyrzutnie granatów dymnych kalibru 80 mm, sterowane elektrycznie z wnętrza wozu.
Spawany kadłub i wieżę wykonano ze stali pancernej. Chronią one wnętrze pojazdu przed pociskami broni strzeleckiej kalibru do 12,7 mm i odłamkami pocisków artyleryjskich. W najbardziej narażonych na ostrzał sektorach wieży i kadłuba opancerzenie zapewnia ochronę również przed pociskami kalibru 20 mm. W ramach dalszych prac badawczo-rozwojowych w około 20 pojazdach zastosowano brytyjski pancerz reaktywny. Ponadto konsorcjum Iveco-Fiat/OTO Melara zaprojektowało dodatkowy pancerz pasywny montowany na kadłubie i wieży, w pewnej odległości od zasadniczego.
Centauro B1 jest napędzany sześciocylindrowym silnikiem Iveco MTCA V-6, o zapłonie samoczynnym, z turbodoładowaniem oraz wstępnym chłodzeniem sprężanego powietrza. Osiąga on moc 382 kW przy 2300 obr./min.
ImageW wozie zastosowano niemiecki układ napędowy 5HP-1500 firmy ZF, który ma przekładnię hydrokinetyczną ze sprzęgłem blokującym oraz automatyczną, planetarną skrzynię biegów. Wymiana kompletnego zespołu napędowego (silnik, skrzynia przekładniowa i układ chłodzenia) trwa około 20 minut. Gdy prędkość pojazdu jest większa niż 20 km/h, wówczas są kierowane pierwsze cztery koła jezdne, natomiast w przeciwnym wypadku - również dwa ostatnie koła, które skręcają się w stronę przeciwną. Układ kierowniczy ma wspomaganie.
W Centauro zastosowano indywidualne zawieszenie hydropneumatyczne. Centralny układ pompowania kół umożliwia dobór odpowiedniego ciśnienia w ogumieniu zależnego od warunków ruchu bez konieczności zatrzymywania pojazdu. Specjalne wkładki pozwalają kontynuować jazdę także po przestrzeleniu opon. Pojazd zachowuje zdolność pokonywania terenu nawet przy uszkodzeniu (zniszczeniu) dwóch z jego ośmiu kół jezdnych.
Wyposażenie dodatkowe zawiera układ ochrony przed bronią masowego rażenia (Sekur), klimatyzację umożliwiającą wykonywanie przez załogę zadań przy temperaturze otoczenia od -30° do +44°C, wyciągarkę, układ ochrony przeciwpożarowej i przeciwwybuchowej oraz urządzenia ostrzegające załogę o promieniowaniu laserowym.
W części z pojazdów zrezygnowano z elektrohydraulicznego napędu wieży i uzbrojenia na rzecz napędu elektrycznego. Wozy przeznaczone na eksport mają uboższe wyposażenie w celu obniżenia ich ceny.
Centauro przystosowano do transportu powietrznego, np. samolotami C-130.
Na bazie powyższej wersji opracowano wóz rozpoznawczy, w którym zrezygnowano z amunicji umieszczonej w kadłubie (liczba nabojów armatnich przewożonych w wozie zmniejszyła się do 16), co pozwoliło utworzyć niewielki przedział dla czterech dodatkowych żołnierzy. Pozostałe zespoły nie uległy zmianie. Masa pojazdu wynosi około 25 t.
Kolejnym pojazdem rodziny Centauro jest bojowy wóz piechoty, w którym wymieniono dotychczasową wieżę na wieżę dwuosobową TC 25 HITFIST z armatą Oerlikon KBA kalibru 25 mm. Masa wieży wynosi 3,1 t, a maksymalna prędkość naprowadzania uzbrojenia w płaszczyźnie poziomej - około 57°/s, pionowej zaś - około 28°/s. Pojazd przewozi 200 nabojów, w tym 125 odłamkowo-burzących i 75 przeciwpancernych podkalibrowych. Uzbrojenie dodatkowe wozu stanowią dwa karabiny maszynowe kalibru 7,62 mm oraz dwie wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych TOW.
Przedział desantowy mieści sześciu żołnierzy. Mogą oni prowadzić ogień z wnętrza wozu dzięki pięciu gniazdom, po dwa w ścianach bocznych i jedno - w tylnej. W porównaniu z Centauro B-1 przekonstruowano drzwi w tylnej ścianie kadłuba, założono pancerz dodatkowy i metalowe fartuchy osłaniające boki kadłuba.


Google Ads
Wiadomości Wprost
Tani hosting
Profesjonalny hosting
Serwery dedykowane
Servery VPS
Tani hosting www

Google PageRank™

© 2008 Zechmann for Pancerni.net. All rights reserved.