klocki hamulcowe brembo
Challenger 2 [Wielka Brytania] - Pancerni.net Challenger 2 [Wielka Brytania] - Pancerni.net
Pancerni.net
środa, 26 lipiec 2017
Start arrow Czołgi arrow Challenger2[Wlk.Bryt]
Challenger 2 [Wielka Brytania] PDF E-mail
ImageWe wrześniu 1996 r. odbyła się prezentacja czołgu Challenger 2.
Podwozie czołgu, mimo wprowadzenia ponad 150 zmian, bazuje na podwoziu poprzednika - Challengera 1, natomiast wieża wozu opiera się na całkowicie nowym projekcie. Challenger 2 ma klasyczny układ konstrukcyjny z przedziałem kierowania w przedniej czę ści, przedziałem bojowym w środkowej części i przedziałem napędowym w tylnej części wozu.Załoga czolgu sklada się z czterechżołnierzy: dowódcy, celowniczego, kierowcy i ładowniczego, który obsługuje również środki łączności.
Kierowca, przy zamkniętym włazie, prowadzi wóz w pozycji półleżącej i wykorzystuje do sterowania drążki. W warunkach nocnych kierowca wykorzystuje urządzenia z kamerą ze wzmacniaczem światła szczątkowego.
Do napędu służy dwunastocylindrowy silnik o zapłonie samoczynnym z turbodoładowaniem typu Perkins Condor - ten sam co w czołgu Challenger 1.
Biorąc pod uwagę masę bojową czołgu - 62,5 t, wskaźnik moc/masa wynosi 14,3 kW/t i w porównaniu do innych wozów najnowszej generacji jest niski (np. moc jednostkowa M1A1 Abrams - 20kW/t, Leopard-2 - 21 kW/t).
Planetarne automatyczne skrzynie biegów typu TN 54, umożliwiają uzyskanie sześciu przełożeń podczas jazdy do przodu i dwóch - podczas jazdy do tyłu. Wielotarczowe hamulce cierne, na stałe zanurzone w oleju, pozwalają na zmniejszenie prędkości wozu oraz jednocześnie spełniają funkcję hamulca postojowego. Hydrostatyczny układ sterowania skrętami wozu zapewnia uzyskanie minimalnego promienia skrętu, równego rozstawowi gąsienic.
Silnik z układami jest zblokowany z układem przeniesienia mocy i stanowi zespół napędowy typu "power pack"; czas jego wymiany wynosi kilkanaście minut. Praca zespołu napędowego jest monitorowana przez system elektroniczny DASCU (Digital Automotive
System Control Unit), który-wykorzystując BITE (Built In Test Eqipment) - umożliwia stałe diagnozowanie i wykrycie ewentualnych usterek zespołu napędowego.
Wóz wyposażono w dodatkowy, niezależny silnik o ZS, typu Plessey, napędzający 350-amperowy generator elektryczny. Rozwiązanie takie zapewnia niezależne od pracy sinika zasadniczego (np. na postoju) zasilanie odbiorników energii elektrycznej, obniża zużycie paliwa oraz wpływa na ograniczenie emisji ciepła (utrudnia rozpoznanie termowizyjne) i poziomu hałasu. W celu dodatkowego utrudnienia rozpoznania termowizyjnego na otwory wylotu spalin (na zewnątrz wozu) można zamontować kolektory wylotowe o różnym kształcie, upodobniające sylwetkę termiczną Challengera 2 do innych czołgów. Do regulacji napięcia gąsienic kierowca wykorzystuje siłowniki hydrauliczne, przemieszczające położenie kół napinających. Przezroczyste wzierniki, umieszczone w pokrywach łożysk kół napędzających, jezdnych i napinających, zapewniają szybkie sprawdzenie ilości oleju smarnego w łożyskach tych kół.Nie może pokonywać głębokich przeszkód wodnych metodą brodzenia, a maksymalna głębokość pokonywanego brodu wynosi 1,07 m.
ImageZ tyłu wozu znajdują się urządzenia umożliwiające szybkie dołączenie lub odrzucenie dwóch dodatkowych beczek paliwowych (po 204 l) i skrzynka do sterowaniaprzetłaczającą pompę paliwową. W skrzynce jest również słuchawka czołgowegotelefonu wewnętrznego do komunikowanie się z załogą czołgu.
Armata L30A1 CHARM (Challenger ARMament) jest armatą gwintowaną , o kalibrze 120 mm, z uszczelnionym klinem zamkowym. Jej zakres wychyleń w pionie wynosi od -10 do + 20°. Stosuje się do niej naboje (50 szt.) typu składanego bezłuskowego.
Pomimo ręcznego ładowania armaty udaje się uzyskać dużą szybkostrzelność praktyczną. W czasie prezentacji na poligonie Lulworth Camp poruszający się Challenger w ciągu 26 s zniszczył 6 celów.
Zasadniczym rodzajem amunicji przeciwpancernej są podkalibrowe pociski Challenger 2- widoczny pokrowiec pochłaniajcy i zmniejszający wykrywalnośćrdzeniowe stabilizowane brzechwowo, z odrzucaną po opuszczeniu lufy częścią prowadzącą - APFSDS (Armour Piercing Fin Stabilised Discarding Sabot), wg oznaczeń NATO - L23/L8.
Drugi rodzaj amunicji stanowią pociski przeciwpancerno-burzące z plastycznym materiałem wybuchowym - HESH (High Explosive Squash Head), wg oznaczeń NATO - L31/L3.
Ponadto wykorzystuje się pociski ćwiczebne DSIT (wg oznaczeń NATO - L30/L5) oraz dymne (wg oznaczeń NATO - L34/L3).
Naboje do karabinów 7,62 mm (4000 szt.) są przechowywane w skrzynkach amunicyjnych.W czołgu Challenger 2 zastosowanoniezależną stabilizację armaty oraz urządzeń obserwacyjno-celowniczych dowódcy i celowniczego. Pozwala to w związku z mniejszą bezwładnością oraz lepszym wyważeniem urządzeń optycznych - na wprowadzenie dodatkowej korekty stabilizacji uzbrojenia i zmniejszenie jej błędów do takiego poziomu jak w celownikach. W procesie stabilizacji uwzględnia się odległość do celu (wprowadzana automatycznie z dalmierza) oraz przemieszczenia czołgu w przestrzeni, czego efektem jest tzw. stabilizacja w punkt. "Sercem" systemu kierowania ogniem jest najnowszej generacji komputer cyfrowy kanadyjskiej firmy Computing Devices Company {zbliżony do stosowanego w M1 A2 Abrams), który dodatkowo - dzięki wykorzystaniu BITE - umożliwia diagnostykę całego systemu.
Przelicznik balistyczny jest w stanie jednocześnie zbierać i obrabiać dane o dwóch różnych celach.System elektroniczny Challengera 2 ma integrować układy dowodzenia, łączności i kierowania ogniem. Zainstalowana elektronika - podwójny 32-bitawy procesor z szyną przesyłania danych MIL STD 1553B - charakteryzuje się dużym potencjałem rozwojowym, m.in. pozwala na wykorzystanie: systemów do przekazywania informacji o celach między czołgami (system BICS - Batelfield Information Control System), systemów nawigacyjnych oraz mapy cyfrowej. Stabilizację realizują elektromechaniczne urządzenia wykonawcze firmy Marconi Radar and Control Systems. Możliwość wykrywania, rozpoznania, śledzenia i niszczenia celów przez dowódcę i niszczenia celów przez celowniczego jest podstawą efektywnego sposobu prowadzenia ognia, tzw. systemu Hunter Killer.Zarówno dowódca, jak i celowniczy mają do dyspozycji urządzenia termowizyjne oraz zintegrowane dalmierze laserowe {Nd-YAG); obydwaj mają dodatkowe monitory z tzw. relaxed viev, zmniejszające zmęczenie oczu w razie dłuższego korzystania z termowizji. Przyrządy obserwacyjno-celownicze dowódcy umożliwiają obserwację okrężną. W wieżyczce dowódcy jest 8 peryskopów.


Google Ads
Wiadomości Wprost
Tani hosting
Profesjonalny hosting
Serwery dedykowane
Servery VPS
Tani hosting www

Google PageRank™

© 2008 Zechmann for Pancerni.net. All rights reserved.