klocki hamulcowe brembo
Wiesel [Niemcy] - Pancerni.net Wiesel [Niemcy] - Pancerni.net
Pancerni.net
wtorek, 26 wrzesień 2017
Wiesel [Niemcy] PDF E-mail
Image
Wiesel 1 MK20
Niemiecki lekki pojazd gąsienicowy, opracowany w firmach MaK i Porsche z myślą o siłach szybkiego reagowania.  Prace nad nim rozpoczęto w pierwszej połowie lat siedemdziesiątych, a w 1987 roku podjęto decyzję o zakupie tychże wozów dla armii niemieckiej.
Ostatecznie zamówiono 343 pojazdy, w tym 210 szt. uzbrojonych w wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych TOW, a 133 szt. - w armatę kalibru 20 mm.
W 1993 roku 10 wozów skierowano do obsługi misji pokojowej w Somalii, gdzie każdy z nich pokonał, w ciągu 6 miesięcy,
średnio 4000 km (odpowiada to czteroletniej eksploatacji pojazdu w Niemczech).
Przestrzeń wewnętrzna pojazdu jest podzielona na trzy zasadnicze części: przedział kierowania(z przodu, z prawej strony), bojowy (z tyłu) i napędowy (z przodu, z lewej strony). W przedziale bojowym, w zależności od wersji Wiesela, znajduje się miejsce dla jednego lub dwóch żołnierzy.
Kadłub wykonano z pancernych, spawanych płyt stalowych. Wiesel 1 (tzn. łasica) występuje w dwóch podstawowych wersjach.
Pierwszą z nich wyposażono w armatę MK 20 DM 6 kalibru 20 mm (z zasilaniem dwustronnym), zamontowaną w mini wieżyczce E6-II-A1. Amunicja znajduje się w zewnętrznych pojemnikach wieżyczki (z prawej strony - 100 szt. i z lewej strony - 60 szt.) oraz w kadłubie pojazdu (240 szt.).
Drugą wersję pojazdu wyposażono natomiast w wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych TOW, do której amunicja jest przewożona w kadłubie (6 szt.) i w wyrzutni (1 szt.). Obie wersje wozów mają nocne przyrządy obserwacyjno-celownicze, przy czym w wieżyczce Wiesela z armatą montuje się teleskopowy wzmacniacz obrazu PERI Z 16, a na stanowisku kierowcy - peryskopowy wzmacniacz obrazu,
natomiast w pojazdach z TOW instaluje się układ termowizyjny AN/TAS 4 i peryskopowy wzmacniacz obrazu (dla kierowcy).
Image
Wiesel- ambulans
Wiesel 1 może być ponadto wykonany m.in. w wersji przeciwlotniczej (uzbrojonej w wyrzutnie amerykańskich rakiet Stinger, francuskich Mistral lub rosyjskich Igła), moździerza samobieżnego BTM 263 oraz wozu rozpoznawczego z jednoosobową wieżyczką BTM 208, uzbrojoną w karabiny maszynowe kalibru 12,7 mm i 7,62 mm.
W Wiesel 1 zastosowano silnik firmy Volkswagen (pięciocylindrowy, o zapłonie samoczynnym, czterosuwowy, turbodoładowany, o pojemności 2 dm3), który osiąga moc 64 kW przy 4500 obr./min.
Silnik wraz z pozostałymi elementami układu napędowego (tzn.: przekładnią hydrokinetyczną, czterobiegową automatyczną skrzynią biegów, dwubiegowym reduktorem, przekładnią sterowania typu Cletrac oraz hamulcami głównymi)
wykonano w postaci zintegrowanego bloku, którego wymiana zajmuje około 10 minut.
Pojazd osiąga prędkość 75 km/h ze startu zatrzymanego w ciągu 24 s.
Elementami sprężystymi zawieszenia są wałki skrętne. Przy każdym kole nośnym znajduje się ogranicznik ugięć zawieszenia, a po obu stronach kadłuba, przy pierwszym kole nośnym - jeden amortyzator teleskopowy.
Gąsienica składa się z dwóch gumowych taśm (wzmocnionych wewnątrz stalowymi linkami i połączonych metalowymi poprzeczkami), współpracującymi z zębami koła napędowego.
Z myślą głównie o Wieselach firma Diehl opracowała nowe gąsienice (o trwałości około 6000 km), składające się z kilkudziesięciu gumowo-metalowych ogniw ze sworzniami.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom wojsk opracowano wersję Wiesel 1, oznaczoną Wiesel 2, w której wydłużono kadłub i dodano piąte koło nośne z obu stron kadłuba. Dzięki temu w tylnej części samonośnego nadwozia powstała przestrzeń, mieszcząca czterech żołnierzy z wyposażeniem. Zajmują oni miejsca w wozie przez drzwi, znajdujące się w tylnej ścianie kadłuba. Wiesel 2 uzbrojono w karabin maszynowy MG3A1 kalibru 7,62 mm, zamocowany w niewielkiej nieruchomej wieżyczce, który jest sterowany zdalnie z wnętrza wozu.
Ze względu na plany zakończenia produkcji silnika Volkswagena i układu napędowego ZF oraz zapotrzebowanie na jednostkę napędową o większej mocy, zdecydowano zastąpić je silnikiem TDI (znanym z samochodu Audi 100) i układem napędowym LSG 300, z przekładnią hydrostatyczną (również zakładów ZF).
Image
Wiesel z wyrzutnią TOW
Wiesel 1 i 2 mogą być transportowane drogą powietrzną m.in. przez: śmigłowce transportowe CH-53 i CH-47 Chinook (po 2 wozy), samoloty transportowe C-130 Hercules (3 pojazdy) i C-141A Starlifter (6 wozów)
oraz samolot Boeing 747 (24 wozy). Możliwe jest również podwieszanie jednego pojazdu pod śmigłowcami CH-60A Black Hawk lub Super Puma.

Dane taktyczno-techniczne Wiesel 1 MK20:
Załoga- 2 żołnierzy +3
Masa - 2750 kg
Długość kadłuba - 3,545 m,
Szerokość - 1,820 m,
Wysokość do stropu kadłuba - 1,825 m,
Prześwit - 0,400 m
Maks. prędkośc po drogach - 70 km/h
Zasięg maksymalny po drogach - 730 km
Liczba biegów (przód/wstecz) - 6/2
Kąt ostrzału uzbrojenia: w płaszczyźnie pionowej - od -10° do +45°, w płaszczyźnie poziomej - 110°
Zdolność pokonywania rowów o szerokości - 1,2 m,
Zdolność pokonywania brodów o głębokości - 0,4 m

Silnik: VW, diesel, z turbodoładowaniem, 5 cylindrow
Moc silnika:64 kW (87KM)

Uzbrojenie:
- karabin maszynowy DM6 kalibru 20 mm (liczba przewożonych nabojów: karabinowych - 400 szt. )

C all rights reserved/wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, wykorzystywanie- części lub całej strony bez pozwolenia autora zabronione.
PANCERNIACY2000- 18 listopad 2000r.
Google Ads
Wiadomości Wprost
Tani hosting
Profesjonalny hosting
Serwery dedykowane
Servery VPS
Tani hosting www

Google PageRank™

© 2008 Zechmann for Pancerni.net. All rights reserved.