klocki hamulcowe brembo
Leonidas [Grecja] - Pancerni.net Leonidas [Grecja] - Pancerni.net
Pancerni.net
niedziela, 19 listopad 2017
Leonidas [Grecja] PDF E-mail
ImageGrecki transporter opancerzony, będący licencyjną wersją austriackiego wozu 4K 7FA firmy Steyr. W latach 1982-1989 zakłady ELBO wyprodukowały ponad 200 egzemplarzy pojazdów, które wprowadzono do uzbrojenia wojsk greckich i cypryjskich. Pojazd ma cztery przedziały: kierowania - z przodu, po lewej stronie, napędowy - z przodu, po prawej stronie oraz desantowy - w tylnej części kadłuba.
Oprócz kierowcy i dowódcy w wozie znajdują się miejsca dla ośmiu żołnierzy desantu, którzy dostają się do przedziału desantowego przez podwójne drzwi w tylnej ścianie samonośnego nadwozia lub dwie pokrywy w stropie.
Kadłub wykonano ze spawanych, jednorodnych płyt pancernych i elementów odlewanych.
Przednia część opancerzenia zapewnia ochronę wnętrza przed pociskami przeciwpancernymi kalibru do 20 mm, pozostała zaś - przed pociskami broni małokalibrowej i niewielkimi odłamkami pocisków artyleryjskich.
Uzbrojeniem głównym pojazdu jest 12,7 mm wielkokalibrowy karabin maszynowy
Browning M2HB, instalowany nad stanowiskiem dowódcy, z którego można prowadzić ogień zarówno do celów naziemnych, jak i powietrznych.
Leonidas jest napędzany silnikiem Steyr 7FA (sześciocylindrowy, rzędowy, o zapłonie samoczynnym, turbodoładowany, o mocy 235 kW przy 2300 obr./min), z którym współpracuje niemiecki automatyczny układ napędowy ZF. W układzie sterowania zastosowano przekładnię hydrostatyczną, umożliwiającą m.in. skręcanie wozu wokół własnej osi (w miejscu). Układ jezdny zawiera dziesięć (2x5) podwójnych ogumionych kół nośnych, koła napędowe (z przodu), koła napinające (z tyłu), sześć (2x3) rolek podtrzymujących oraz gumowo-metalowe gąsienice niemieckiej firmy Diehl. W zawieszeniu zastosowano wałki skrętne i amortyzatory hydrauliczne (przy pierwszych i ostatnich kołach nośnych). Wyposażenie dodatkowe wozu stanowi układ wentylacji i ogrzewania wnętrza.
Ze względu na znaczną liczbę eksploatowanych transporterów opracowano wiele koncepcji, mających na celu rozszerzenie bojowych zastosowań pojazdu. Dotyczyło zwłaszcza przekształcenia Leonidasa w bojowy wóz piechoty i wóz wsparcia ogniowego.
Firma ELBO, w kooperacji z holenderską firmą DAF, przystosowała transporter do roli bojowego wozu piechoty, m.in. poprzez zamontowanie jednoosobowej wieży z 25 mm
armatą Oerlikon KBA BO2. Armata jest naprowadzana w obu płaszczyznach za pomocą układów elektrohydraulicznych, a kąt ostrzału w płaszczyźnie pionowej wynosi od -10° do +50°, poziomej zaś - 360°. Stanowisko działonowego wyposażono w dzienny celownik o powiększeniach 2x i 6x, ale istnieje możliwość zamontowania termowizora Oldelft Mk-2. Uzbrojenie dodatkowe wozu stanowi 7,62 mm karabin maszynowy oraz sześć wyrzutni granatów dymnych. Leonidas w tej wersji przewozi 324 naboje armatnie (180 sztuk gotowych do natychmiastowego użycia) i 1840 karabinowych. W wyniku współpracy ELBO z hiszpańską firmą Santa Barbara opracowano bojowy wóz
piechoty, wyposażony w jednoosobową wieżę TC-13/M242, uzbrojoną w 25 mm armatę M242, karabin maszynowy kalibru 7,62 mm i cztery wyrzutnie granatów dymnych.
Armata jest naprowadzana w obu płaszczyznach za pomocą układów elektrycznych, a kąt ostrzału w płaszczyźnie pionowej wynosi od -10° do +50°, w poziomej zaś - 360°.
Prędkość początkowa wystrzeliwanych pocisków przeciwpancernych osiąga wartość 1360 m/s, zapewniając tym samym skuteczne zwalczanie celów na dwóch odległościach. W wozie zastosowano niemiecki dzienny celownik PERI Z-16 o powiększeniach 1x i 6x.
ImageKolejny wariant Leonidasa, jako bojowego wozu piechoty, powstał w kooperacji ELBO z norweską firmą Norsk Forsvarsteknologi. Pojazd wyposażono w jednoosobową wieżę, uzbrojoną w 25 mm armatę Mauser Mk 25 Model E, karabin maszynowy MG3 kalibru 7,62 mm oraz sześć wyrzutni granatów dymnych, przy czym istnieje możliwość zamontowania 71 mm wyrzutni pocisków oświetlających.
Armata jest naprowadzana w obu płaszczyznach za pomocą układów elektrycznych, a kąt ostrzału w płaszczyźnie pionowej wynosi od -10° do +50°, w poziomej zaś - 360°.
Stanowisko działonowego wyposażono w dzienno-nocny celownik (o powiększeniu 8x) i cztery peryskopy.
Prototypy Leonidasa w roli wozu wsparcia ogniowego wyposażono w brazylijską wieżę ET-90, uzbrojoną w 90 mm armatę EC-90 (firmy Engesa), oraz francuską wieżę TS 90, z armatą o identycznym kalibrze.
Ponadto na bazie Leonidasa zaprojektowano samobieżny zestaw przeciwlotniczy, uzbrojony w dwie sprzężone armaty kalibru 30 mm (od ciągnionego zestawu przeciwlotniczego Artemis).

Dane taktyczno-techniczne:
załoga - 2 + 8 żołnierzyImage
masa - 14 800 kg
długość - 5,87 m,
szerokość - 2,50 m,
wysokość do stropu kadłuba - 1,60 m,
prześwit - 0,42 m
zapas paliwa - 360 l
zasięg jazdy - 520 km
maksymalna prędkość jazdy - 64 km/h
liczba biegów do przodu/wstecz - 6/1
kąt ostrzału karabinu maszynowego w płaszczyźnie poziomej - 360°
zdolność pokonywania ścianki o wysokości - 0,8 m,
rowy o szerokości - 2,8 m,
brody o głębokości - 1,0 m

Silnik: Steyr 7FA sześciocylindrowy, turbodoładowany, o mocy
Moc silnika: 235 kW przy 2300 obr./min

Uzbrojenie:
- 12,7 mm wielkokalibrowy karabin maszynowy Browning M2HB

© all rights reserved/wszelkie prawa zastrzeżone.Kopiowanie, wykorzystywanie- części lub całej strony bez pozwolenia autora zabronione.
PANCERNI 2001- 6 lipiec 2003r

Google Ads
Wiadomości Wprost
Tani hosting
Profesjonalny hosting
Serwery dedykowane
Servery VPS
Tani hosting www

Google PageRank™

© 2008 Zechmann for Pancerni.net. All rights reserved.