klocki hamulcowe brembo
MID [Polska] - Pancerni.net MID [Polska] - Pancerni.net
Pancerni.net
sobota, 18 listopad 2017
Start arrow Wozy specjalne arrow MID [Polska]
MID [Polska] PDF E-mail
ImageRealizację zadań zabezpieczenia inżynieryjno-drogowego na polu walki zapewniają specjalistyczne maszyny saperskie budowane najczęściej na podwoziach czołgowych, dysponujące odpowiednim wyposażeniem umożliwiającym wykonywanie takich zadań jak: rozbudowa fortyfikacyjna terenu, wykonywanie przejść w zaporach inżynieryjnych, zabezpieczenie inżynieryjno - drogowe.

W Polsce już w latach 70. ub. wieku pracowano nad czołgiem saperskim, który miał być podstawowym wyposażeniem pododdziałów zabezpieczenia ruchu wchodzących w skład związków pancernych i zmechanizowanych WP. Nie doczekał się jednak realizacji podobnie jak projekt wykorzystania podwozia ciągnika artyleryjskiego MTS jako bazy całej rodziny maszyn inżynieryjnych. Zrealizowano jedynie prototyp Samobieżnego Układacza Min (SUM) Kalina , który w drugiej połowie lat 90. wszedł do wyposażenia pododdziałów minowania - WP dysponuje obecnie ok. 10 egz. Kaliny . Ostatecznie kierując się względami unifikacji podwozi czołgowych do budowy ciężkich pojazdów specjalistycznych w konstrukcji specjalistycznej maszyny inżynieryjnej zdecydowano się wykorzystać podwozie wozu zabezpieczenia technicznego WZT-3, który z kolei powstał na bazie czołgu podstawowego T-72M1. Pod koniec lat 80. wydawało się bowiem, że czołg T-72M1 i jego modernizacje (T-72 Wilk ) będą w najbliższej przyszłości podstawowymi czołgami w WP. Wobec tego zasadnym byłoby zunifikowanie z jego podwoziem wozu technicznego (WZT-3), pomocniczego mostu czołgowego (późniejszy PMC-90), czołgu saperskiego i im pochodnych.

Wstępne założenia taktyczno-techniczne pojazdu opracował Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej z Sulejówka a w 1988 r. rozpoczęto w Ośrodku Badawczo Rozwojowym Urządzeń Mechanicznych w Gliwicach prace projektowe nad polskim czołgiem saperskim o kryptonimie Bizon S . Prototyp wykonano w 1991 r. a w następnych latach przeprowadzono próby fabryczne i wojskowe. Produkcję MID rozpoczęto pod koniec lat 90. w OBRUM Gliwice. Pomimo pozytywnej opinii z prób pierwszy egzemplarz WP otrzymało dopiero w 2000 r. - związane to zapewne jest z niskimi nakładami na modernizację techniczną WP. Do 2005 r. jednostki inżynieryjno - saperskie otrzymały 7 szt. MID. W ramach planów wieloletnich do 2010 r. stan posiadania w tym zakresie ma się zwiększyć o następne kilka sztuk. W chwili obecnej WZT-3, MID i PMC-90 stanowią rodzinę wozów zabezpieczenia zunifikowaną i dostosowaną do współpracy z czołgami rodziny T-72.

Maszyna Inżynieryjno-Drogowa Bizon S powstała na podwoziu wozu zabezpieczenia technicznego WZT-3 i posiada analogiczny układ kadłuba. Pojazd jest przystosowany do pracy w warunkach styczności z przeciwnikiem, w niedogodnych warunkach terenowych i meteorologicznych. Pozwala realizować zabezpieczenie inżynieryjne wojsk w różnym terenie, w tym zurbanizowanym, na obszarach skażonych bronią masowego rażenia (jądrową, chemiczną), w strefie masowych zniszczeń powstałych na skutek użycia broni jądrowej i konwencjonalnej oraz w rejonach klęsk żywiołowych. Wyposażenie specjalistyczne umożliwia prowadzenie prac w zakresie: zabezpieczenia ruchu wojsk, prac ziemnych (np. wykonywania przepraw, zasypywania lejów, przygotowanie ukryć dla sprzętu i pojazdów), prac ratunkowo-ewakuacyjnych, wykonywania zapór niewybuchowych, mechanicznych prac przeładunkowych, wyciągania i holowania niesprawnych pojazdów bojowych. Jednocześnie pojazd nie stracił cech pojazdu holowniczego i naprawczego dla czołgów.
Przeznaczenie - do realizacji zadań zabezpieczenia inżynieryjnego działań wojsk w różnym terenie w strefie pośredniej i bezpośredniej styczności z przeciwnikiem.
Kadłub - spawany z blach stalowych, opancerzenie chroni przed pociskami z broni strzeleckiej i odłamkami pocisków artyleryjskich. Układ przedziałów pojazdu klasyczny, czołgowy: z przodu przedział załogowy, na środku ładunkowy i specjalistyczny, z tyłu przedział napędowy. Z przodu kadłuba mocowany jest lemiesz a z boku kadłuba znajduje się wysięgnik-manipulator. MID posiada generator spalinowy umożliwiający pracę z osprzętem specjalistycznym i spawanie przy wyłączonym silniku. Do obserwacji otoczenia używane są standardowe, znane z czołgu T-72 przyrządy w postaci: peryskopów dziennych typu TNPO-160, TNPO-168W (kierowcy), TNP-165A i TNPA-65. W warunkach nocnych stosowane są noktowizory aktywne typu TKN-3 i TWNE-4B lub polskie urządzenia pasywne typu POD-72 (dowódcy) i PNK-72 Radomka (kierowcy).
Podwozie - analogiczne jak w WZT-3, gąsienicowe składające się z dwu par po sześć kół nośnych zawieszonych na wałkach skrętnych oraz trzech par rolek podtrzymujących jednotarczowych z wewnętrzną amortyzacją, dwa koła napinające z  przodu, koła napędowe z tyłu.
Napęd - silnik czterosuwowy wysokoprężny typu W-46-6, dwunastocylindrowy w  układzie V, wielopaliwowy, o mocy 574 kW ( 780 KM ) przy 2000 obr./min., chłodzony cieczą. Pojemność zbiorników paliwa 520 l . Silnik wyposażony jest w termiczny agregat dymotwórczy.
Układ przeniesienia mocy - mechaniczny ze zwiększającą się przekładnią pośrednią zębatą z wyprowadzeniem napędu na sprężarkę, dwiema bocznymi skrzyniami przekładniowymi planetarnymi (siedem przełożeń do przodu i jedno do tyłu), sprzęgło hydrauliczne.

Google Ads
Wiadomości Wprost
Tani hosting
Profesjonalny hosting
Serwery dedykowane
Servery VPS
Tani hosting www

Google PageRank™

© 2008 Zechmann for Pancerni.net. All rights reserved.