klocki hamulcowe brembo
SUM- Kalina [Polska] - Pancerni.net SUM- Kalina [Polska] - Pancerni.net
Pancerni.net
piątek, 23 czerwiec 2017
Start arrow Wozy specjalne arrow SUM-Kalina [Polska]
SUM- Kalina [Polska] PDF E-mail
ImageOBRUM Gliwice wraz NRD przystąpiło w latach osiemdziesiątych, w oparciu o nowy ciągnik gąsienicowy SPG 1 M {zbudowany z wykorzystaniem podzespołów MTS), prac nad układaczem min (wyrób 213).
Strona polska opracowywała - pojazd bazowy, strona niemiecka - urządzenie  minujące wraz z układem sterującym i monitorującym układanie pola minowego.
W 1989 r. przeprowadzono pierwsze badania modelu układacza min. Po rozpadzie NRD i połączeniu państw niemieckich, OBRUM przejął dokumentację konstrukcyjną oraz wykonane modele i już samodzielnie prowadził dalsze prace. Przekazany do badań państwowych w 1992 roku prototyp samobieżnego układacza min SUM(Samobieżny Układacz Min) opierał się już wyłącznie o polską myśl techniczną. Samobieżny układacz min SUM przeznaczony jest do transportu oraz układania maskowanego, niemaskowanego i pozorowanego, klasycznych min przeciwpancernych w terenie pokonywanym przez czołgi i transportery, także na obszarach skażonych bronią masowego rażenia. SUM ustawia przeciwpancerne zapory minowe w pasie działania wojsk w warunkach eksploatacji terenowej w dowolnej porze roku i doby, przy temp. otoczenia od - 30°C do +50°C.
Kadłub wykonany jest z płyt pancernych których grubość umożliwia ochronę załogi oraz podzespołów pojazdu przed przestrzeleniem pociskami broni strzeleckiej kalibru 7,62 mm.
W kadłubie pojazdu można wyróżnić przedziały: kierowania, transmisyjno-silnikowy, ładunkowy, które oddzielone są od siebie dźwięko i ognioszczelnymi przegrodami. Przedział kierowania - zajmuje przednią lewą część pojazdu do której dostęp
jest za pośrednictwem włazu bocznego i dwóch włazów górnych {mechanika-kierowcy i dowódcy operatoraj. Załoga posiada fotele w "układzie tandem". Przed siedziskiem mechanika kierowcy na wprost znajduje się kolumna kierownicza z wolantem.Dźwignia zmiany biegów posiada blokadę uniemożliwiającą włączenie wstecznego biegu podczas trwania procesu minowania Obok niej znajduje się dźwignia włączania napędu pompy głównej układu hydraulicznego.
W przedziale kierowania znajdują się ; pulpit sterowania pracą urządzenia minującego, dźwignia nastawy kroku minowania, tablica przyrządów kontrolno-pomiarowych oraz w dolnej jej części monitor, urządzenie filtro-wentylacyjne(ochrona przed bronią ABC) oraz pokładowa radiostacja(R-173 i R-124). Całość wyposażenia przedziału kierowania uzupełniają przyrzady obserwacji dzienno-nocnej, peryskopy oraz boczne zewnętrzne lusterka wsteczne. Przedział silnikowo-transmisyjny zajmuje prawą
przednią część kadłuba. W środkowej jego części umiejscowiony jest silnik W46-2S1 (S12-K) wielopaliwowy ( olej napędowy, nafta lotnicza, benzyna).
Z przodu silnika wyprowadzony jest napęd na dwie planetarne skrzynie biegów przekazujące moment obrotowy na przednie koła napędowe gąsienic. Kątowa przekładnia pośrednia umiejscowiona pomiędzy silnikiem a planetarnymi skrzyniami biegów jest zintegrowana z prądnico-rozrusznikiem oraz napędza pompy smarujące, sprężarkę powietrza i hydraulikę silową żurawia i urządzenia minującego.Image
Przedział ładunkowy - zajmuje przestrzeń od przegrody poprzecznej za przedziałem kierowania i silnikowo-transmisyjnym do tylnej pionowej płyty kadłuba. Wewnętrzną część przedziału zajmuj dwa magazyny minowe o pojemności 125 min każdy. Do wyciągania pustych oraz wkładania zapełnionych minami magazynów minowych służy żuraw pomocniczy o udźwigu 2,8 Mg zamontowany w górnej lewej tylnej części pojazdu.
Sterowanie żurawiem oraz pokrywami zamykającymi przedział ładunkowy odbywa się przewodowo z pulpitu wynośnego. Na dnie przedziału ładunkowego SUM- dobrze widoczne wyrzutnie granatów dymnych Tellur znajdują się denne zbiorniki paliwa oraz w tylnej części mechanizmy ładowania min do pojazdu wraz z układami hydraulicznymi urządzenia minującego.
Boczne przestrzenie zajmują : komputer pokładowy oraz mechanizmy sterująco-napędowe żurawia, blok rozdzielczy napędów hydraulicznych urządzenia minującego oraz burtowe zbiorniki paliwa.
Urządzenie minujące składa się z układacza i magazynów minowych. Układacz składa się z ramy, która zamocowana jest do tylnej ściany pojazdu. W środkowej części ramy zamocowane są obrotowo koła podporowe, natomiast w jej tylnej części pług (organ roboczyj z urządzeniem maskującym miny. Wzdłuż ramy zamontowane są przenośniki pasowe.

Google Ads
Wiadomości Wprost
Tani hosting
Profesjonalny hosting
Serwery dedykowane
Servery VPS
Tani hosting www

Google PageRank™

© 2008 Zechmann for Pancerni.net. All rights reserved.