klocki hamulcowe brembo
AAV7A1 [USA] - Pancerni.net AAV7A1 [USA] - Pancerni.net
Pancerni.net
wtorek, 26 wrzesień 2017
AAV7A1 [USA] PDF E-mail
ImagePływający wóz desantowy 7A1(znany jako AAV7A1), w amerykańskiej piechocie morskiej i wśród innych użytkowników nosi oznaczenie LVTP7A1.
Jest pękatym, pływającym pojazdem gąsienicowym przeznaczonym do wysadzania desantów na otwartych plażach, a duże gabaryty zapewniają mu wysoką dzielność morską.
Produkowany przez firmę United Defence (dawniej FMC Corporation). Wprowadzany do uzbrojenia armii amerykańskiej od pierwszej połowy lat siedemdziesiątych, w miejsce LVTP5A1 (do 1999 roku armii USA dostarczono ponad 1 300 wozów). Poza tym są one eksploatowane między innymi w Argentynie, Brazylii, Hiszpanii, Korei Południowej i we Włoszech.
Nazwa LVTP7 jest skrótem od Landing Vehicle Tracked Personnel Model 7 - wóz desantowy, gąsienicowy, do transportu żołnierzy, Model 7. W 1985 roku zmieniono nazwę wozu na Amphibious Assualt Vehicle 7 (w skrócie AAV7), co oznacza "Pływający Wóz Desantowy 7".
Załogę LVTP7 stanowi 28 żołnierzy, w tym dowódca, kierowca i strzelec karabinu maszynowego oraz 25 członków desantu (jest on jedynym na świecie tego typu pojazdem przewożącym tak dużą liczbę żołnierzy). Stanowisko kierowcy znajduje się w przedniej części pojazdu, po jego lewej stronie, dowódcy - za kierowcą, natomiast strzelca - w przedniej części wozu, z prawej strony. Stanowisko strzelca wyposażono w wieżyczkę z dziewięcioma peryskopami i karabinem maszynowym, obsługiwanym z wnętrza wozu. Przedział desantowy usytuowano w środkowej i tylnej części kadłuba. Zamiast żołnierzy możliwy jest transport do około 4,5 t ładunku. Desant zajmuje i opuszcza pojazd po pochylni znajdującej się w tylnej ścianie kadłuba.
LVTP7 jest uzbrojony w 12,7 mm karabin maszynowy M85, który służy do niszczenia siły żywej przeciwnika, słabo opancerzonych wozów bojowych oraz nisko lecących celów powietrznych. Napęd wieżyczki - elektrohydrauliczny. Jeden z prototypów wozów oznaczony LVTP X12-9 był wyposażony w wieżyczkę z armatą kalibru 20 mm oraz umieszczonym nad nią sprzężonym karabinem maszynowym kalibru 7,62 mm.
Z przodu wozu znajduje się przedział napędowy z silnikiem 8V-53T firmy Detroit Diesel. Jest to jednostka ośmiocylindrowa, w układzie V, dwusuwowa, turbodoładowana, o zapłonie samoczynnym, osiągająca moc blisko 300 kW przy 2800 obr./min. AAV7 należący do włoskich sił lądowychAby wyjąć silnik z kadłuba, potrzeba niespełna godziny.
Z silnikiem współpracuje układ napędowy HS-400, który zawiera m.in.: przekładnię hydrokinetyczną ze sprzęgłem blokującym, automatyczną skrzynię biegów (cztery biegi do przodu, dwa do tyłu) i mechanizm skrętu.
Indywidualne zawieszenie ma dwanaście (2x6) wałków skrętnych z dodatkowymi rurami skrętnymi oraz amortyzatory hydrauliczne przy 1. i 6. parze kół nośnych.
W wozie zastosowano gumowo-metalowe gąsienice z wymiennymi wkładkami (nie ma rolek podtrzymujących).
Image
AAV7 należący do włoskich sił lądowych

Kadłub pojazdu wykonano ze spawanych płyt aluminiowych.
AAV7 to wóz pływający, a napęd na wodzie odbywa się za pomocą specjalnych pędników w tylnej części wozu oraz w wyniku przewijania gąsienic (awaryjnie).
W wyniku modernizacji LVTP7 powstała jego nowsza wersja oznaczona LVTP7A1, w której podwyższono wieżyczkę dowódcy, zrezygnowano z elektrohydraulicznego układu sterowania wieżyczki z karabinem maszynowym na rzecz elektrycznego, wprowadzono automatyczne wyrzucanie łusek na zewnątrz pojazdu oraz unowocześniono tablicę kontrolno-pomiarową na stanowisku kierowcy (stała się ona czytelniejsza, a w przypadku awarii istotnego układu kierowca otrzymuje sygnał świetlny i dźwiękowy). Ponadto w wozie zastosowano nowy silnik Cummins VT400: wielopaliwowy, o zapłonie samoczynnym, turbodoładowany, ośmiocylindrowy w układzie V (kąt rozwarcia 90°), który przy pojemności 14,8 dm3 osiąga moc około 300 kW, oraz przekonstruowano układ napędowy (HS400-3A1). Dzięki przekładni hydrostatycznej w układzie sterowania pojazd może skręcać z dowolnym ustalonym promieniem.
Ponadto wymieniono amortyzatory oraz dodano je także przy drugim kole nośnym, z każdej strony, uzupełniono termiczną aparaturę dymotwórczą zestawem ośmiu (2x4) wyrzutni granatów dymnych, które zamontowano po obu stronach wieżyczki, włączono w system łączności automatyczny układ kodująco-dekodujący, a także przekonstruowano układ wypompowywania wody z wnętrza kadłuba i zastosowano nowy system wentylacji wnętrza pojazdu.AAV7A1 podczas jazdy
Kadłub AAV7A1 jest bazą rodziny pojazdów, zawierającą między innymi: wóz dowódczy AAVC7A1 (dziewięcioosobowa obsługa stanowiska dowodzenia), wóz remontowo-ewakuacyjny AAVR7A1 (dźwig, wyciągarka, sprzęt do cięcia i spawania) oraz wóz do wykonywania przejść w polach minowych (standardowy kadłub z zamontowanym zestawem do wystrzeliwania ładunków wybuchowych).
Ze względu na znaczną objętość wnętrza wozu, umożliwiającego montaż wielu dodatkowych zespołów, LVTP7 jest wykorzystywany do budowy eksperymentalnych pojazdów z unikatowym wyposażeniem, m.in. w nim montowano i testowano turbiny gazowe i broń laserową. W przyszłości AAV7A1 mają być zastąpione pojazdem opracowanym w ramach programu Advanced Amphibious Assault Vehicle.


Google Ads
Wiadomości Wprost
Tani hosting
Profesjonalny hosting
Serwery dedykowane
Servery VPS
Tani hosting www

Google PageRank™

© 2008 Zechmann for Pancerni.net. All rights reserved.