klocki hamulcowe brembo
BTR 152 [ZSRR] - Pancerni.net BTR 152 [ZSRR] - Pancerni.net
Pancerni.net
piątek, 23 czerwiec 2017
BTR 152 [ZSRR] PDF E-mail
ImageBTR 152 kołowy transporter opancerzony, powstał w drugiej połowie lat czterdziestych.
Armia ZSRR przyjęła nowy transporter opancerzony na swoje wyposażenie w roku 1950 Pojazd powstał w Biurze Konstrukcyjnym Fitermana.
Konstrukcja BTR 152 wykorzystuje elementy samochodu ciężarowego ZIS 151 (zmodernizowana wersja ZIS 123). Transporter zbudowano w układzie napędowym 6x6, przyjęto też klasyczny układ samochodu ciężarowego z silnikiem w przedniej części, kabiną w środkowej oraz przestrzenią desantową z tyłu pojazdu.
Opancerzenie pojazdu chroni jedynie przed odłamkami broni mało kalibrowej. Przedni pancerz wykonano z blachy o grubości 13.5 mm, boki i tył 9 mm, strop nad przedziałem kierowania 10 mm oraz dno 4 mm.
Przedział desantowy jest pozbawiony płyty stropowej, przewidziano jedynie rozkładaną na pałąkach plandekę w celu ochrony przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi.

Załoga transportera BTR 152 składa się z dowódcy i kierowcy, oraz dodatkowo pojazd przewozi siedemnastu żołnierzy desantu. Dowódca i kierowca mają swoje stanowiska w kabinie za przedziałem napędowym,kierowca po lewej stornie, dowódca po prawej. Do obserwacji wykorzystują duże szyby, które mogą być osłaniane pokrywami pancernymi z peryskopami. W bocznych ścianach wykonano drzwi (dzielone, górna część składa się umożliwiając swobodną obserwacje na boki), przez które obaj żołnierze dostają się do wnętrza transportera.
Dodatkowo ponad drzwiami umieszczono peryskopy. Siedemnastu żołnierzy desantu ma swoje miejsca w przedziale desantowym. Siedzą na drewnianych ławkach rozmieszczonych w poprzek transportera.
Przedział desantowy pozbawiony jest stropu, w przypadku niepogody osłania się go brezentem.Swoje miejsca, żołnierze desantu, zajmują przez podwójne drzwi umieszczone w tylnej ścianie kadłuba.Na jednym skrzydle zamontowano zapasowe koło.

Uzbrojenie jest typowe dla ówczesnych transporterów opancerzonych. Stanowi je karabin maszynowy SGMB kalibru 7,62 mm montowany na ramieniu przegubowym umieszczonym na stropie kabiny kierowcy.
Karabin jest przemieszczany na boki o kąt 45o, a w płaszczyźnie pionowej od -6o do + 24o. Zapas amunicji wynosi 1250 sztuk.

Do napędu transportera BTR 152 wykorzystano sześciocylindrowy, chłodzony cieczą, benzynowy silnik ZIL 123 osiągający moc 81 kW (110 KM) przy 3000 obr/min. Współczynnik mocy jednostkowej wynosi 9 kW/t.
W czołowej ścianie pojazdu umieszczono duże, sterowane przez kierowcę żaluzje, umożliwiające dopływ powietrza do układu chłodzenia silnika. W przypadku działań bojowych żaluzje są zamykane, co doprowadza do szybkiego wzrostu temperatury silnika. By nie uszkodzić silnika, kierowca zmuszony jest jechać powoli, co w znaczny sposób ogranicza możliwości poruszania się transportera. Dostęp do silnika, sprzęgła i skrzyni biegów umożliwia podnoszona, pancerna pokrywa nad przedziałem silnikowym. W układzie przeniesienia napędu zastosowano suche, dwutarczowe sprzęgło, manualną skrzynię biegów (pięć przełożeń do przodu, jedno do tyłu), wał napędowy i dwubiegową skrzynię redukcyjną, z której moment obrotowy przenoszony jest do osi pojazdu.

BTR 152 został zbudowany w układzie napędowym 6x6. Zastosowano sztywne osie zawieszone na resorach piórowych.
Dwie tylnie osie są zawieszone na wspólnych resorach oraz dodatkowo zastosowano poprzecznie montowane wałki skrętne. Przy każdym kole zamontowano amortyzatory hydrauliczne, oraz bębnowe hamulce.
Rozmiar zastosowanego ogumienia wynosi 12.00x18. Ślimakowy układ kierowniczy działa na pierwszą oś i jest pozbawiony wspomagania.
Image
izraelski BTR-152 z zamontowanymi działkami 20mm

Kołowy transporter opancerzony BTR 152 nie posiada układu przeciwpożarowego i układu ochrony przed bronią masowego rażenia. W początkowych wersjach nie montowano też układu obserwacji nocnej i układu centralnego pompowania kół.

Powstało też kilka odmian i modernizacji transportera BTR 152:
BTR-152 - podstawowa wersja, uzbrojona w 1 karabin maszynowy SGMB kal. 7,62 mm.
BTR-152A - wersja przeciwlotnicza wyposażona w wieżę ZTPU-2 z dwoma wkm-ami KPW kalibru 14,5 mm. Zakres naprowadzania w płaszczyźnie poziomej wynosi 360o, a w płaszczyźnie pionowej od -5o do +80o. Obrót wieży mechaniczny.Zapas amunicji wynosi 2400 sztuk. Wieża jest obsługiwana przez jednego żołnierza;
BTR-152B - ruchomy punkt dowodzenia artylerii z zakrytym przedziałem bojowym.
BTR-152W - wersja produkowana od 1955, na podzespołach samochodu ZiL-157. Wyposażona w system regulacji ciśnienia w ogumieniu, wyciągarke i noktowizyjne przyżady obserwacyjne kierowcy. pierwsze serie posiadały zewnętrzne przewody systemu centralnego pompowania kół, wersje późniejsze miały koła o nowej konstrukcji z przewodami systemu centralnego pompowania kół wewnątrz felg. Uzbrojona w karabin maszynowy SGMB kal. 7,62 mm.
BTR-152E - transportery BTR-152W uzbrojone w 2 sprzężone wkm-y KPWT kal. 14,5 mm.
BTR-152K - wersja z systemem centralnej regulacji ciśnienia w ogumieniu i zakrytym stalowym przedziałem bojowym. Wyposażona w urządzenia filtro-wentylacyjne. Początkowo była to wersja wozu dowódczego, później model podstawowy.
BTR 152 U: wóz dowodzenia z podwyższonym przedziałem desantowym i stalowym dachem oraz z bogatym
wyposażeniem łączności, przystosowany do prac sztabowych. Jego wyposażeniem standardowym był agregat prądotwórczy;

Google Ads
Wiadomości Wprost
Tani hosting
Profesjonalny hosting
Serwery dedykowane
Servery VPS
Tani hosting www

Google PageRank™

© 2008 Zechmann for Pancerni.net. All rights reserved.