klocki hamulcowe brembo
T-72 [ZSRR] - Pancerni.net T-72 [ZSRR] - Pancerni.net
Pancerni.net
wtorek, 26 wrzesień 2017
Start arrow Czołgi arrow T-72 [ZSRR]
T-72 [ZSRR] PDF E-mail
ImageT 72 rosyjski czołg podstawowy opracowany na przełomie lat sześćdziesiątych i T-72M
siedemdziesiątych. Konstrukcję opracowało biuro w Niżnym Tagile.

Kadłub czołgu wykonano spawając płyty pancerne. W przedniej części kadłuba zastosowano pancerz warstwowy. Wiezę czołgu wykonano jako odlew.
W kadłubie pojazdu można wyróżnić trzy przedziały: z przodu kadłuba kierowania, za nim bojowy przykryty obrotową wierzą oraz ostatni napędowy. Załoga czołgu jest trzyosobowa: kierowca, dowódca i działonowy. Kierowca swoje stanowisko ma w osi wozu w przedziale kierowania. Po obu jego stronach znajdują się zbiorniki paliwa. Do zajmowania miejsca służy unoszony i przekręcany na prawo właz. Kierowca do obserwacji dysponuje jednym peryskopem oznaczonym TNPO 168 W, w czasie nocy wymienia się go na noktowizor aktywny TWNE 4 E. Pozostali członkowie załogi swoje stanowiska mają w obrotowej wierzy: dowódca po prawej stronie, działonowy po lewej. Dowódca do obserwacji wykorzystuje związany z obrotową wieżyczką, dzienno-nocny przyrząd TKN 3 oraz dwa peryskopy. Stanowisko działonowego wyposażono w dzienny celownik TPD 2, nocny TPN 1 49 23 oraz dalmierz stereoskopowy. Do obserwacji nocnej załoga wykorzystuje przyrządy bazujące na noktowizji aktywnej.

Uzbrojenie czołgu T 72 stanowi gładkolufowa armata 2 A 26 M2 kalibru 125 mm wyposażona w osłonę termoizolacyjną i przedmuchiwacz lufy. Armata jest ładowana przez zmechanizowany układ zasilania z szybkostrzelnością wynoszącą 7-10 strz/min. Magazyn amunicji (22 sztuki) znajduje się pod podłoga wieży. Stąd specjalny mechanizm pobiera naboje i dosyła do komory nabojowej. Łuski są automatycznie usuwane na zewnątrz wozu przez specjalny luk. W razie awarii układu zasilania armaty możliwe jest ręczne ładowanie pocisków przez załogę. Zapas amunicji T 72 wynosi 39 sztuk. Dodatkowe uzbrojenie stanowi sprzęgnięty z armatą karabin maszynowy kalibru 7.62 mm z zapasem 300 sztuk amunicji, wyrzutnie granatów dymnych (12 sztuk) oraz przeciwlotniczy karabin maszynowy kalibru 12.7 mm. Karabin przeciwlotniczy jest montowany na włazie dowódcy i obsługiwany przez niego na zewnątrz wozu. Zapas amunicji wynosi 500 sztuk. Główne uzbrojenie wozu jest stabilizowane w dwóch płaszczyznach.

Napęd czołgu T 72 zapewnia umieszczona w tyle kadłuba w przedziale silnikowym jednostka napędowa oznaczona W 46. Jest to silnik dwunastocylindrowy, w układzie V, o zapłonie samoczynnym, doładowany mechaniczną sprężarką i chłodzony cieczą. Osiąga moc 574 kW (763 KM) przy 200 obr/min. Współczynnik mocy jednostkowej wynosi 14.0 kW/t. W górnej płycie przedziału silnikowego wykonano żaluzje pod którymi umieszczono chłodnice silnika i układu olejowego. Układ przeniesienia napędu składa się z przekładni wstępnej (zwiększającej obroty), dwóch planetarnych skrzyń biegów i przekładni bocznych. Kierowca dysponuje siedmioma biegami do przodu i jednym wstecznym. Skręt czołgu realizuje się poprzez włączenie niższego biegu w skrzyni po stronie pozostającej. Skrzynie biegów są sterowane za pomocą układu hydraulicznego.

Układ jezdny czołgu T 72 składa się z dwunastu kół nośnych z bandażami gumowymi. Koła są zawieszone na wałkach skrętnych. Z wahaczami pierwszych, drugich i ostatnich kół nośnych współpracują amortyzatory hydrauliczne. Koła napędowe z tyłu kadłuba, napinające z przodu. Regulacja napięcia gąsienic jest dokonywana na zewnątrz wozu za pomocą przekładni mechanicznych. Z każdej strony wozu znajdują się trzy rolki służące do podtrzymywania górnych gałęzi gąsienic.
Czołg T 72 wyposażono w układ ochrony przed bronią masowego rażenia i układ przeciwpożarowy. Wóz przystosowano do pokonywania głębokich przeszkód wodnych po dnie. W tym celu na włazie dowódcy montuje się specjalną rurę doprowadzającą powietrze oraz otwiera przegrodę pancerną pomiędzy przedziałami bojowymi i silnikowymi w celu dostarczenia powietrza do układu napędowego. Kierowca podczas pokonywania przeszkody wodnej, aby zachować odpowiedni kierunek jazdy, używa żyroskopu.
Image
W okresie produkcji czołgu T 72 powstało wiele wersji tego wozu:
Czołg T-72 występuje m.in. w wersji T-72M1 i T-72M1D - dowódczej. Czołg T-72M1
przewozi 44 naboje armatnie, ma wzmocnione opancerzenie i zmienione wyposażenie.
Natomiast czołg T-72M1D przewozi 40 naboi armatnich, jest wyposażony w aparaturę nawigacyjną i dodatkową radiostację R-130M1 z agregatem prądotwórczym. Pierwsza wersjaT-72 posiadała zbiegający się dalmierz, który zastąpiono laserowym TPD-K1 w wersji T-72A zwanej również, w krajach byłego Układu Warszawskiego- T-72M. W T-72B pojawiło się 12 miotaczy granatów dymnych,a w T-72BV reaktywny pancerz. Każdy kawałek takiego pancerza składa się z dwóch metalowych płytek oddzielonych materiałem wybuchowym. Znacznie zwiększa to stopień ochrony przed wieloma pociskami przeciwpancernymi. W następnej wersji T-72B1 zamontowano system kontroli ognia umożliwiający odpalanie z głównego działa naprowadzanych laserem rakietowych pocisków 9M119 Refleks, zaś w T-72BM zastosowano reaktywny pancerz drugiej generacji, podobny do tego z T-90.
T 72A: zastosowano nowy celownik działonowego TPD K1 z dalmierzem laserowym, nowa armata 2 A 46, boczne fartuchy oraz zmodernizowane przyrządy obserwacji nocnej opartej na noktowizji aktywnej. Czołgi z pancerzem reaktywnym oznaczono T 72AW, wersja dowódcza T 72AK; T 72M: ze wzmocnionym pancerzem przedniej części wieży.


Google Ads
Wiadomości Wprost
Tani hosting
Profesjonalny hosting
Serwery dedykowane
Servery VPS
Tani hosting www

Google PageRank™

© 2008 Zechmann for Pancerni.net. All rights reserved.