klocki hamulcowe brembo
AMOS [Szwecja] - Pancerni.net AMOS [Szwecja] - Pancerni.net
Pancerni.net
wtorek, 28 marzec 2017
AMOS [Szwecja] PDF E-mail
Image
AMOS na podwoziu XA-203
Moździerz samobieżny kalibru 120 mm opracowany przez dwie firmy: szwedzką - Alvis Hägglunds (podwozie i wieża) oraz fińską - Patria (uzbrojenie i amunicja).
Program budowy moździerza samobieżnego z dwoma lufami sprzężonymi powstał na mocy porozumienia MoU (Memorandum of Understanding) czterech krajów skandynawskich: Danii, Norwegii, Szwecji i Finlandii, które podjęły decyzję o zastąpieniu dotychczas eksploatowanych moździerzy ciągnionych i samobieżnych kalibru 120 mm jednym wysokomobilnym moździerzem samobieżnym o dużej efektywności ogniowej. Prace nad bronią rozpoczęto w czerwcu 1996 roku, a prototyp części artyleryjskiej moździerza przedstawiono w czerwcu 1997 roku.

Pozytywne opinie na jej temat spowodowały, że 28 czerwca 1999 roku podjęto prace nad moździerzem zbudowanym na podwoziu fińskiego kołowego transportera opancerzonego Pasi XA-203, 16 października 2001 roku - na podwoziu gąsienicowym szwedzkiego bojowego wozu piechoty CV90, a 19 czerwca 2002 roku - na okręcie patrolowym. Fińskie siły zbrojne zamówiły w fińsko-szwedzkiej spółce Patria Hägglunds Oy Tampere 24 moździerze AMOS na podwoziu kołowym Patria AMV (8x8). Termin dostawy broni do wojsk zaplanowano na lata 2006-2009.

AMOS (skrót od Advanced MOrtar System - przyszłościowy system moździerzowy) składa się z autonomicznej wieży opancerzonej, AMOS na podwoziu CV90odpornej na działanie pocisków strzeleckich i odłamków pocisków artyleryjskich. W wieży zamontowano dwa sprzężone ze sobą (za pomocą kołyski) moździerze kalibru 120 mm, każdy z lufą gładkoprzewodową, wyposażoną w: przedmuchiwacz, zamek klinowy (o pionowym ruchu klina, otwierany do dołu), mechanizm półsamoczynnego działania zamka (typu dźwigniowego) oraz oporopowrotnik hydropneumatyczny, usytuowany nad lufą. Moździerze są ładowane od strony wlotowej za pomocą półsamoczynnego układu zasilania amunicją, składającego się z dwóch korytek ładowniczych i dwóch dosyłaczy (oba moździerze mogą być ładowane jednocześnie lub osobno). Uszczelnienie wlotowej części lufy w czasie strzału zapewnia krótka łuska zakładana na tylną część naboju. Strzelanie może odbywać się jednocześnie z obu luf lub z każdej lufy oddzielnie. Naprowadzanie moździerza w płaszczyźnie pionowej i poziomej jest realizowane za pomocą napędów elektrycznych lub mechanicznych - ręcznych (awaryjnych).
Image
AMOS na podwoziu transportera Patria AMV

AMOS wyposażono w: system ochrony przed bronią masowego rażenia, elektroniczny system kierowania ogniem i autonomiczny system nawigacyjny. Dzięki systemowi MRSI (Multi Rounds Simultaneous) istnieje możliwość jednoczesnego trafienia w cel 14 pociskami, wystrzelonymi na odległość 13 km.
Moździerz może być dodatkowo uzbrojony w przeciwlotniczy karabin maszynowy oraz wyrzutnię granatów dymnych.AMOS na podwoziu Pasi XA-203

Do strzelania z moździerza stosuje się klasyczną amunicję moździerzową kalibru 120 mm z pociskami odłamkowo-burzącymi, dymnymi, oświetlającymi i kasetowymi, a także przeciwpancerny nabój STRIX z pociskiem samonaprowadzającym się w końcowej fazie lotu na cel.


Google Ads
Wiadomości Wprost
Tani hosting
Profesjonalny hosting
Serwery dedykowane
Servery VPS
Tani hosting www

Google PageRank™

© 2008 Zechmann for Pancerni.net. All rights reserved.